Kali shrine

4 mei 2015 - Kachukhet, Bangladesh

Ik heb een tempel van Kali bezocht in Old Dhaka. Net toen we wilden gaan verscheen de priester van de tempel en nodigde hij ons uit om bij hem te komen zitten. Aangezien het super onbeschoft is om te weigeren hebben we een tijd met hem gepraat. Hij vertelde van alles over India, en hoe Bangladesh eigenlijk nog een deel van India moet zijn. Op de terugweg legde mijn gids mij uit dat de Hindoestanen een minderheid zijn in Bangladesh, en dat ze onderdrukt worden. Veel verlangen er dan ook naar om Bangladesh bij India te zien aansluiten.

Kali is een god uit het Hindoeïsme. Van haar wordt verteld dat ze werd gemaakt door de andere goden omdat ze e mensheid niet meer in de hand konden houden. Kali ging op een moord tocht die niet meer op wilde houden, totdat haar man op de grond ging liggen tussen de mensen en ze met één voet op haar man stond. Toen ze doorhad dat ze haar man aan het vermorzelen was kreeg je berouw en stopte ze.

De vrouw op de foto naast Kali is Shri Shri Anandamayi Sangha. Zij wordt gezien als een reïncarnatie van Kali. Ze is geboren in India, maar heeft ook een lange tijd in Dhaka gewerkt.

Kali shrine

Deze foto werd gemaakt op 4 mei 2015 in Kachukhet, Bangladesh.